Allah swt berfirman dalam Al-Quran yang bermaksud :
“Dan (ketahuilah) ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian makam Ibrahim tempal bersolat. “ (A1-Baqarah: I 25) Dan firman Allah swt yang berrnaksud; “Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata, (di antaranya) makam Ibrahim... “ (All ‘Imran: 97)
Tempat-tempat ziarah yang dimuliakan adalah sesuatu yang suci. Allah SWT telah menciptakan banyak tempat sebegitu di atas permukaan bumi agar hati orang-orang yang beriman cenderung kepadanya untuk berdoa dan memohon rahmatNya. Manfaat-manfaat menziarahi tempat-tempat sebegini antaranya adalah agar orang yang berziarah merasa prihatin terhadap perkara-perkara yang berkaitan dengan keimanan, belajar tentang perjuangan dan pengorbanan para Nabi dan Rasul, para sahabat Rasulullah S.A.W alim ulama dan orang-orang soleh dan seterusnya menghargai jasa-jasa mereka. Menziarahi tempat-tempat yang dimuliakan. mi adalah sunnah dan amalan yang disukal Allah swt. Allah SWT berfirman dalam Al-Quran. dengan rujukan terhadap perjalanan Rasulullah S.A.W di waktu baginda dibawa dan masjid Al-Haram di Mekah pada peristiwa isra’ ke Baitulmaqdis yang bermaksud; “Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hambaNya (Nabi Muhammad S.A.W) pada suatu malam dan Al- Masjid Al-Haram ke masjid A1-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya (dengan bumi yang subur, tanam-tanaman, buah-buahan, tempat ramai Nabi dan Rasul diutus dan tempat turunnya para malaikat) agar Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian dan tanda-tanda kebesaran Kami.” (Al-Isra: 1) Begitu juga dalam firrnanNya dalam surah Al- Ahzàb; “Sesungguhnyà telah ada pada (diii) Rasulullah itu suriteladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak mengingati Allah.” Dan firmanNya dalam surah As-Shafaat ayat ke l37dan 138 maksudnya dan sesungguhnya kamu benar-benar akan melalui (kesan-kesan peninggalan mereka) di waktu pagi dan di waktu malam, maka apakah kamu tidak memikirkannya?” Tambahan pula, Rasulullah S.A.W telah bersabda sebagaimana dalam hadis riwayat sahih Muslim (hadis no: 2375) bahawa baginda melihat Nabi Musa berdiri di dalam kuburnya bersolat tatkala baginda dibawa dan Mekah ke Al- Aqsa (dalam peristiwa Isra’). Makam-makam dan masjid-masjid para Nabi dan sahabat, orang-orang soleh dan alim ulama yang bertakwa adalah dimuliakan dan diberkati di mana Allah SWT mengkabulkan doa-doa.
Ulama Islam bersepakat mengatakan bahawa meziarahi tempat-tempat tersebut adalah disukai Allah SWT. Al-Hafidz ,Ad-Dhabi dalam . kitabnya “Siyar A’Lam An-Nubala” mengenai kehidupan Nafisah As-Sharifa Al- Hasaniah; “Doa diterima di makamnya dan makam-makam para solihin.” Al-Qadhi Yusuf A1-Nabhani mengenai menziarahi makam sultan Mahmoud Nuruddin Az-Zinki di mana makam beliau terdapat di Damsyik, Sheikh Yusuf bin Ismail A1-Nabhaani (meninggal dunia dalam tahun 1350 Hijrah) menukilkan dalam kitabnya “Jami’ Karaamatul Aulia” bahawa berdoa di makam beliau mustajab dan telah dibuktikan oleh pengalaman ramai orang. Mengikut pendapat Al-Imam A1-Hafidz An-Nawawi (kitab Al- Majmu’) menziarahi kubur adalah dibolehkan kepada kaum lelaki walaupun pada pemu1aannya dilarang oleh Rasulullah S.A.W dan kernudiannya Ia dibenarkan apabila peraturan-peraturan agama menjadi lebih mantap dan teguh. Mengikut pendapat ulama, adalah digalakkan seorang yang berziarah itu datang hampir ke kubur serapat yang boleh seolah-olah ia menghampiri sahabatnya di waktu hidup. Mengikut pendapat Al-imam An-Nawawi, kaum wanita tidak dilarang menziarahi kubur di dalam Islam tetapi dilarang menangis dan meraung.Dalam riwayat A1-Bukhari dan Muslim, apabila Rasulullah S.A.W melihat seorang wanita menangis di sisi sebuah kubur baginda telah menyuruh wanita itu agar takutkan Allah SWT dan bersabar tetapi tidak melarangnya menziarahi kubur. Apabila Aisyah radhiallahu anhu bertanya kepada Rasulullah S.A.W apakah yang patut diucapkannya di kubur, baginda menjawab; “(ucapkanlah) Keselamatan untuk kamu dan untuk orang-orang Islam di tanah perkuburan ini. Moga-moga Allah merahmati orang-orang yang lebih dahulu (meninggal dunia) dan orang-orang yang bakal menyusuli mereka.” Para ulama berpendapat, adalah lebih afdal orang yang berziarah mengucapkan doa keselamatan dan salam ini tatkala ia memasuki tanah perkuburan dan berdoa untuk si empunya kubur yang diziarahinya dan orang-orang lain yang dikebumikan di sana. Lebih banyak mengingati kematian dan lebih banyak menziarahi kubur membuatkan seseorang itu Iebih menginsafi akan dirinya dan lebih bermotivasi mempersiapkan bekalan ke alam akhirat dengan iman serta yakin dan amal soleh.
Seseorang itu boleh menziarahi kubur samada berdiri, duduk atau sekadar melewatinya dan mengikut pendapat beberapa ulama adalah afdal ia berdiri mengadap ke arah si mati dengan membelakangi kiblat tanpa menyentuh, mencium dan mengusap makam tersebut. Duduk di atas kubur adalah makruh dalam agama Islam. Dalam sahih Muslim, dalam riwayat Abu Hurairah radhiallahu anhu, : Nabi Sallallahu ‘alaihe wasallam telah bersabda (maksudnya); “Duduk di atas bara yang akan membakar pakaian seseorang dan meratah kulitnya adalah lebih baik dan duduk di atas kubur.” Begitu juga dengan memijaknya. Oleh itu, menziarahi tempat-tempat yang. dimuliakan dan makam-makam para Nabi, sahabat dan orang-orang soleh adalah amalan yang disahkan oleh agama Islam. Umat Islam sejak dan zaman sahabat telah menziarahi makam para Nabi dan sahabat-sahabatnya seperti Abu Bakar As-Siddiq dan Umar bin Al- Khattab radhiallahu anhuma di dalam masjid An-Nabawi di Madinah A1-Munawwarah.